למי מגיעה קצבת נכות כללית

למי מגיעה קצבת נכות כללית

הדרך לקבלת הקצבה, בין אם זו קצבת נכות כללית או הטבה כלשהי מביטוח לאומי, יכולה להיות רצופת מהמורות ובירוקרטיות בעיקר. אנחנו כאן באתר GOW בעיקר כדי להקליל את המידע הקיים ולהנגיש לכם אותו בצורה ברורה.  בגדול, מי שיכולתו של אדם לעבוד – פחתה או נמנעה כלל, רשאי לקצבת נכות ובהנחה שהוא מעל גיל 18 ותושב ישראל שעדיין לא הגיע לגיל פרישה. זה יכול להיות עקב ליקוי גופני כלשהו, שכלי או נפשי הנובע ממחלה, תאונה או ממום לידה.

אילו תנאים נוספים יש לקבלת קצבת נכות כללית

הכנסות מעבודה

אינך עובד או שהכנסתך כשכיר או כעצמאי נמוכה מ-60% מהשכר הממוצע, 7,122 ש"ח (החל ב- 01.01.2023).  אישה נשואה שאינה עובדת, תיבדק כעקרת בית, אם לא עבדה 12 חודשים רצופים או 24 חודשים לא רצופים ב-48 החודשים, שקדמו ליום הגשת התביעה או שקדמו ליום הפסקת העבודה – אם הפסקת העבודה הייתה לאחר הגשת התביעה.

נכות רפואית

קבעו לך נכות רפואית בשיעור של 60% לפחות, או בשיעור של 40% לפחות על ידי רופא של ביטוח לאומי? ובמידה ויש לך כמה ליקויים רפואיים  ועל ליקוי מסוים נקבעה לך נכות רפואית בשיעור של 25% לפחות.

דרגת אי-כושר

נקבע שעקב נכותך אינך מסוגל לעבוד או יכולתך להשתכר ירדה ב-50% לפחות, ונקבעה לך דרגת אי כושר באחד מהשיעורים האלה: 60%, 65%, 74% או 100%.

עקרת בית? גם לך מגיעה קצבת נכות

אישה נשואה שאינה עובדת תקופה ארוכה, תיבדק במסלול שונה לצורך קבלת קצבת נכות לעקרת בית. הבדיקה של מסלול זה תתבצע במידה ולא עבדת 12 חודשים רצופים או 24 חודשים לא רצופים, ב-48 החודשים שקדמו ליום הגשת התביעה, או שקדמו ליום שבו הפסקת לעבוד – אם הפסקת העבודה הייתה לאחר הגשת התביעה.

 ישנם מספר יתרונות למילוי טפסים של ביטוח לאומי בצורה נכונה, הנה כמה מהם:

קצבת הנכות משולמת למי שלא יכול לעבוד, או שיכולתו לעבוד פחתה בגלל מצבו הבריאותי. כמו כן, אנשים עם מוגבלות זכאים גם לשיקום מקצועי מהביטוח הלאומי, הכולל מימון לימודים והשתלבות בעבודה.

האם יופסקו לי גם ההטבות שאני מקבל מגופים שונים?

כל עוד אתה מקבל קצבת נכות, גם אם אתה מקבל קצבה חלקית בגלל הכנסות, תמשיך לקבל את ההטבות וההנחות בארגונים שונים להן אתה זכאי.

אם הכנסתך תהיה גבוהה ותפסיק לקבל קצבת נכות לחלוטין, תפסיק להיות זכאי גם להטבות ולהנחות השונות.

חשוב להדגיש, שאם הכנסותיך יפחתו, ואתה תחזור לקבל קצבת נכות, אתה תחזור לקבל גם את ההטבות להן אתה זכאי.

האם יש הבדל בין אחוז נכות רפואית לדרגת אי-כושר?

אחוז הנכות הרפואית הוא אחוז הנכות שקובע רופא של הביטוח הלאומי (או של הוועדה הרפואית לנכות כללית) לליקוי רפואי לפי חומרת הליקוי. האחוז נקבע לפי רשימת ליקויים, הכוללת ליקויים שונים בדרגות חומרה ואחוזים שונים. כך למשל, ללחץ דם בחומרה קלה נקבעים 10% וללחץ דם בחומרה קשה עם השלכות על מצב הלב – נקבעים 40%.
אחוז הנכות הרפואית כשלעצמו אינו מזכה בקצבת נכות, אך הוא תנאי הכרחי לקביעת אובדן הכושר להשתכר ודרגת אי-הכושר. אחוז הנכות הרפואית הכולל חייב להיות בחומרה משמעותית כדי שיהיה אפשר לדון בדרגת אי הכושר.

דרגת אי-הכושר, המוגדרת באחוזים, מבטאת באיזו מידה (מלאה, חלקית או בכלל לא) איבד נכה את כושרו לעבוד ולהשתכר. לעקרת בית נבדק כושרה לתפקד במשק הבית. אדם יהיה זכאי לקצבת נכות רק אם תיקבע לו דרגת אי כושר. הגורמים העיקריים המשפיעים על דרגת אי-הכושר הם הנכות הרפואית וחומרתה, השכלה, מקצוע, ניסיון תעסוקתי ועוד.
קיימות 4 דרגות למידת אובדן הכושר: 60%, 65%, 74%, ו-100%. דרגת אובדן הכושר בשיעור של 100% מזכה את האדם בסכום הקצבה המרבי.

לפרטים נוספים בקרו באתר GOW

האם הכנסות של בת הזוג פוגעות לי בקצבה?

אם ההכנסות של בן/בת הזוג של הנכה מעבודה ולא מעבודה ביחד, נמוכות מ-6,766 ש"ח (החל ב- 01.01.2023), הנכה זכאי/ת לתוספת בגין בן/בת הזוג.

אם הכנסותיי ירדו או שאפסיק את עבודתי, האם אחזור לקבל קצבת נכות? האם אצטרך לעבור שוב ועדה רפואית?

אם הפסקת לעבוד, תוכל לחזור ולקבל קצבת נכות, כפי שקיבלת לפני שהתחלת לעבוד, מבלי להיבדק על ידי ועדה רפואית – כל עוד דרגת אי הכושר שנקבעה לך בתוקף.

כמו כן, אם הפסקת לקבל קצבת נכות בשל הכנסות גבוהות, תוכל לחזור ולקבל קצבה מבלי להיבדק על ידי ועדה רפואית, אם הכנסתך תפחת ותהיה נמוכה מ-7,122 ש"ח (החל ב- 01.01.2023) – כל עוד דרגת אי הכושר שנקבעה לך בתוקף.

אם אתחיל לעבוד, האם זה ישפיע על דרגת אי-הכושר שנקבעה לי?

דרגת אי-הכושר שנקבעה לך לא תופחת בשל העלייה בכושר ההשתכרות שלך מעבודה.​

יובהר כי האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי או רפואי. בנוסף, יש לקחת בחשבון שמידע משפטי ורפואי מטבעו עשוי להתעדכן ולהשתנות. העושה שימוש באמור, עושה כן על דעת עצמו ובאחריותו בלבד.

רוצים שמומחה יבחן את הזכויות שלכם? – השאירו פרטים, ונשמח לחזור אליכם.

תוכן עניינים

מחשבון נפגעי עבודה

כך תחשבו נכון את גמלת הנכות שמגיעה לכם מעבודה, המענק הזה נקרא גם מענק נכות מעבודה ונקרא גם קצבת נכות מעבודה. צריך לשים לב לצעדים

קרא עוד »
אחוזי נכות לאחר צנתור

אחוזי נכות לאחר צנתור

אחוזי הנכות הביטוח הלאומי לאחר צנתור תלויים במספר גורמים, כגון: בדרך כלל, אדם שעבר צנתור ללא סיבוכים משמעותיים, עשוי להיות זכאי לקצבת נכות בשיעור של

קרא עוד »
קצבת נכות לחולי לב

קצבת נכות לחולי לב

קצבת נכות כללית לחולי לב היא קצבה חודשית המשולמת על ידי המוסד לביטוח לאומי, לאדם שנקבע לו אי כושר עבודה עקב מחלת לב. קצבת הנכות

קרא עוד »

מעוניינים לברר אילו זכויות רפואיות מגיעות לכם?

השאירו פרטים, ונשמח לחזור אליכם.